Är gravel grejen?

Länge kändes det mest som hype och ännu ett modeord. Egentligen handlar det ju bara om cykling på grusvägar. Men nu börjar frågan kännas allt mer befogad; är gravel grejen?

Text: Niklas Mattsson | Foto: Canyon

Publicerad i Fjälljournal #14


Under de senaste tio åren har gravel blivit ett allt mer populärt begrepp och ett väletablerat segment inom cykelvärlden. En snabb sammanfattning av vad en gravelcykel egentligen är skulle kunna vara att den kombinerar en mountainbikes terrängkapacitet med en landsvägscykels fördelar under längre distanser och i högre hastigheter. En ännu enklare förklaring skulle kunna vara att en gravelcykel är snabbare än en mountainbike på vägen och hanterar tuff terräng bättre än en landsvägscykel — en kombination som allt fler cyklister börjar få upp ögonen för.

Själva definitionen av gravelcykling befinner sig dock i dagsläget i en konstant utveckling och snabb expansion, något som kan vara en aning förvirrande för en nybörjare som ska försöka bestämma sig för vilken typ av cykel hen bör välja och varför.

För att få lite tips ringde vi upp Anders Lundqvist, marketing manager på Canyon i Sverige.



För att göra rätt val av cykel bör man först och främst ställa sig själv ett antal grundläggande frågor.

— Börja alltid med att fundera över vilken typ av terräng du mest troligt kommer cykla i och vilket underlag som kommer vara mest aktuellt — mestadels asfalt, lätt grus eller kanske mer stenig terräng, säger Anders. Börjar man titta på grus och sten mer i detalj inser man ganska snabbt att här finns ett helt spektrum av underlag och självklart finns även ett flertal olika typer av gravelcyklar att välja mellan därefter.

— Man bör såklart även rannsaka sig själv, sin egen nivå och tidigare erfarenhet, en viktig faktor när det kommer till att välja rätt gravelcykel. Kommer du från en bakgrund med främst landsvägscykling och med begränsad erfarenhet av lösa underlag? Eller är du kanske mer av en mountainbikecyklist som vill uppleva längre distanser och högre hastigheter?

Här gäller det alltså att vara ärlig med sig själv. Om man vet med sig att man främst kommer cykla på asfalt och slätare grusvägar kommer man att ha fördel av en cykel som är konstruerad likt en landsvägscykel. På stenigare stigar och i tuffare terräng behöver man en cykel som beter sig mer som en mountainbike.

För många kan det vid första anblick möjligen vara svårt att se några uppenbara skillnader mellan en gravelcykel och en traditionell  landsvägscykel men börjar man studera dem mer i detalj ser man att de skiljer sig på flera sätt.

— En landsvägscykel har en strömlinjeformad, lätt och aerodynamisk design, utvecklad och konstruerad för optimal prestanda på slät asfalt. Geometrin hos en gravelcykel är ofta mer avslappnad för att möjliggöra en mer upprätt sittposition vilket ger större fördelar i lite mer stökig terräng, främst lugnare styrning. Gravelcyklar är utformade för extra stabilitet och ökad komfort under längre sträckor och körs även högre från marken än en landsvägscykel.



Som med alla cyklar är den kanske viktigaste delen av en gravelcykel dess hjul och däck, den närmaste kontaktpunkten med vägen eller stigen och det som kan göra störst skillnad för cyklingen. Generellt kan man säga att ett gravelcykeldäck kombinerar alla fördelar med den lätta mönstringen på ett landsvägsdäck tillsammans med ett extra bra grepp vid cykling i terräng.

— Ett landsvägsdäck är runt 25 mm brett medan ett graveldäck vanligtvis är 38-55 mm breda, berättar Anders. Graveldäck omfattar allt från lågprofildäck som är mer lika landsvägsdäck till aggressiva däckmönster anpassade för de lerigaste stigarna du kan tänka dig. Ett lite bredare däck är synonymt med grepp och komfort, två viktiga egenskaper du vill ha på en gravelcykel. Ett bredare däck låter dig köra med betydligt lägre tryck, vilket förbättrar greppet på främst lösa ytor, ojämna stigar och tuff terräng. Något optimalt däcktryck finns dock inte utan här måste man utgå från fälgvidd, kroppsvikt och villkoren för dagen.

Många graveldäck är anpassade för konvertering till en slanglös däckkonfiguration, något som länge varit vanligt inom mountainbikecykling.

Precis som att en gravelcykel skiljer sig från både landsvägs- och mountainbikecyklar i design och geometri kräver de också en annan typ av hantering.

— För många gravelcyklister är den främsta tjusningen att kunna växla mellan slät asfalt, kompakta grusvägar och steniga stigar. Tuff terräng kräver mer både när det kommer till teknik, fysik och uthållighet och här gäller det att kunna slappna av. Stenar och röttter är en del av gravelcykling och något av det sämsta du kan göra är att spänna dig och krampaktigt hålla i styret. Ett bra grepp med avslappnade armar gör att cykeln kan röra sig under dig och du kan hantera ojämnheter i underlaget enklare.

En annan viktig del av gravelcykling är att lära sig balansera vikten och hitta linjen.

— Cykling i terräng innebär att man behöver läsa av vägen mycket mer än vid cykling på asfalt. Här handlar det om att hela tiden skanna av vägen framför dig och justera kroppen för att få ut det mesta av greppet. Dessa rörelser bör dock vara små och endast innebära måttliga lutningar i svängar och kurvor. Ju mer du cyklar, desto mer självsäkerhet kommer du uppleva och det är då du börjar vidga dina vyer, upptäcker nya platser och finslipar färdigheter du inte visste att du hade.


Läs också